Hilde Jager

Jeetje ....... een interview met Hilde

In het eerste weekend van 2020 had ik in Drachten een trainingsstage van JBN met een jeugdclinic van Hilde Jager. Gewoon de stoute schoenen aangetrokken en haar via een DM  op Instagram gevraagd of ze het leuk zou vinden of ik haar een paar vragen mocht stellen voor of na de clinic .

en ze zei gewoon JA ! ik was super blij .

Dit was natuurlijk niet de eerste keer dat ik Hilde mocht ontmoeten, een ruime tijd geleden trainde ik op Donderdag in Heerenveen bij de A7 (2018) . Hilde haar broer Stijn gaf daar de training en Hilde kwam langs om een gastles te verzorgen bij de A7 . Nadat ze Europees Kampioen bij de junioren was geworden . Hilde is 1 van mijn JudoToppers !

Hieronder zijn de vragen en antwoorden te lezen van het afgenomen interview met Hilde in Drachten .

Interview met Hilde in Drachten

vraag 1 :

Hoe oud was je toen jij met judo begon ?

Hilde : 4 jaar oud en jij ?

Svenna : ik was 7 jaar

Vraag 2 :

En bij welke judoclub zat je toen ?

Hilde : bij een kleine judoclub bij mij in het dorp, daar kon ik gewoon lopend naar toe  ;)  later ging ik naar een andere vereniging .

vraag 3 :

Hoe oud ben jij nu ?

Hilde : ik ben nu net 2 weken geleden 22 jaar geworden

Vraag 4 :

Heb je nog meer familieleden die op judo zitten ?

Hilde : Ja vroeger judode ik met mijn Broer natuurlijk, en die ken jij natuurlijk wel (Stijn) . Mijn kleine broertje heeft het ook een tijdje gedaan maar die was niet zo fanatiek als Stijn en ik . Stijn geeft  nu alleen nog maar les aan kinderen maar judood zelf niet meer .

Vraag 5 :

Hoe oud was je toen je de zwarte band kreeg, en op welke manier je de zwarte band gehaald ?

Hilde :Ik was 15 jaar toen ik in de min 17 Nederlands kampioen werd maar omdat ik nog geen 16 jaar was mocht ik nog geen zwarte band dragen en moest ik nog een paar maandjes geduld hebben .

Vraag 6 :

Wat is je lievelings worp ?

Hilde : ooh die hebben we net gedaan de O Uchi Gari , daar heb ik echt heel veel punten meegemaakt in de wedstrijden.

Vraag 7 :

Wat is je lievelingscombinatie ?

Hilde :ooh dat is moeilijk , ik denk de o uchi  naar uchi-mata toe !

Vraag 8 :

wat is jou lievelingsmerk van de judopakken ?

Hilde :dat zijn de Adidas pakken.

Vraag 9 :

Heb jij ook sponsors ? Zoja Welke ?

Hilde: ja ik krijg van Nihon Sports elk jaar nieuwe judopakken van Adidas gesponsord

Vraag 10 :

Hoe oud  was je toen je naar Papendal ging ?

Hilde : Toen was ik 18 jaar

Vraag 11:

Woon je nu dan ook in Papendal ?

Hilde : Tussen de stad Arnhem en Papendal in staat een gebouw waar allemaal verschillende topsporters wonen die ook verschillende sporten beoefenen superleuk !!

Vraag 12:

Op welk toernooi heb jij je allergrootste prijs gewonnen ?

Hilde :ja dat is moeilijk sowieso in de min 18 op een soort olympische spelen voor junioren en toen werd ik totaal onverwacht eerste en dat vond ik echt te gek, het Wilhelmus wordt dan voor je gespeeld . zo cool en dat wou ik natuurlijk wel vaker, en toen ben ik nog Europees kampioen geworden .

Vraag 13:

Voor welke wedstrijd ben je nu aan het trainen ?

Hilde : ik ben nu aan het trainen voor de Grand Prix in Israel eind januari ,en dan staat er nog een Grand prix in Marokko en Georgie op de planning.

Vraag 14:

Welke wedstrijd staat er nog op jou bucketlist ?

Hilde : nou , natuurlijk de olympische spelen ! dat is natuurlijk mijn grootste wens maar dat duurt sowieso nog 4 jaar voor dat ik daar misschien naar toe kan. Dit jaar mag Kim Polling naar de Olympische Spelen omdat er maar 1 judoka per gewichtsklasse mag deelnemen aan de spelen .

Vraag 15:

In welke gewichtsklasse zit jij nu ?

Hilde : in de min 70 samen met Kim Polling en Sanne van Dijke

Vraag 16:

Hoe vaak train jij per week? en hoeveel uren zijn dat er dan ?

Hilde : Ik train 11x per week en de gemiddelde training duurt ongeveer 2 uren dus ongeveer rond de 20 a 22 uur per week .

Vraag 17:

wat is je grootste wens op dit moment ?

Hilde: mmnnn dat is moeilijk ! voor dit jaar ? een mooie medaille te winnen op de grand prix. Maar mijn aller aller aller grootse wens is natuurlijk een olympische spelen medaille te behalen.

Vraag 18:

Heb jij nog tips voor mij ? zo ja welke ?

Hilde : blijf altijd in jezelf geloven , er zullen altijd mensen zijn die jou proberen van de wijs te brengen door te zeggen dat jij het nooit zal halen. Zoek de juiste mensen in je omgeving die je lief hebben en dat die mensen je blijven steunen . Dat is zo belangrijk, en blijf in jezelf geloven .

Hilde bedankt voor dit interview en ik heb nog een klein aardigheidje voor je als bedankje voor je tijd.

(Ik hoop dat jij zult genieten van je bad de komende tijd :) )

en nog onwijs bedankt voor de leuke en leerzame clinic in Drachten !!   -----------------> :)